Pembentangan/ Pabanta'on

Assalammualaikum om sonong sosodopon toinsanan,
Baino nopo nga alansan oku popoilang do waya-waya soira papabanta isoiso komoi id toguang do tulun ginumuan.  Koumbal kou nangku, soira suhuon mimboros toi ko' papabanta id toguangon nga, "tuukoi, nu no ma boroson ku ti" ka. Nah, haro ti naanu ku mantad id blog http://pembentanganbaikasdacap.blogspot.my/2011/02/mindset-pembentang-cemerlang.html poingkukuuro do mindset papabanta.

Mindset Pembentang Cemerlang

"Baiklah pelajar, esok saya nak setiap kumpulan buat pembentangan tentang topik yang telah saya berikan. Saya mahu tiap-tiap pelajar ambil bahagian dalam aktiviti ini, kerana saya akan menilai dan merekod prestasi kamu semua untuk laporan sivik kamu. Faham semua?"

     Apa yang akan anda lakukan sekiranya anda merupakan salah seorang pelajar dalam kelas tersebut? Mengeluh, menjerit, menangis atau tidak berbuat apa-apa? Hakikatnya, pembentangan merupakan satu aktiviti yang digeruni kebanyakan pelajar. Jika kita perhatikan dengan teliti, walaupun kebanyakan pelajar berasa gerun dengan aktiviti ini, ada sebilangan yang kelihatan tenang. Dan jelasnya, ketika pembentangan, merekalah golongan yang menarik perhatian 'juri-juri'. Bagaimana mereka mampu untuk terus berdiri di atas pentas? Jawapannya, mereka ada mindset yang betul. Apa yang dimaksudkan dengan mindset yang betul adalah mereka mempunyai pandangan yang betul mengenai pembentangan. Apa yang mereka fikirkan?

1. "Pembentangan ialah suatu bentuk komunikasi satu hala yang mana satu pihak (pembentang) memberi maklumat kepada kepada pihak yang lain (penonton)".
2. "Maklumat yang saya akan berikan ialah maklumat yang telah saya ketahui dari suatu sumber. Tugas saya adalah untuk menyampaikan maklumat tersebut".
3. "Penonton berhak untuk mempunyai pandangan yang berbeza mengenai maklumat yang saya berikan".
4. "Kesilapan adalah perkara yang normal" .

Pelajar biasa pula mungkin berpendapat bahawa.

1. "Saya tidak tahu nak buat apa-apa".
2. "Saya akan menggeletar dan gugup".
3. "Mereka SEMUA akan pandang saya".
4. "Saya hanya akan memalukan diri sendiri".

     Disini, kita dapat lihat perbezaan perspektif antara pelajar 'luar biasa' dan pelajar biasa. Pertama sekali ialah, pelajar biasa tidak tahu apa itu pembentangan dan tidak tahu apa yang perlu mereka lakukan. Itulah kesilapan pelajar yang pertama, tidak mempunyai objektif. Pelajar 'luar biasa' pula, mengetahui dengan jelas objektif pembentangan dan apa yang mereka perlu lakukan. Mereka perlu memberikan maklumat. Itulah pembentangan. Sebaliknya, perkara pertama yang akan difikirkan oleh pelajar biasa ialah "saya akan menggeletar dan gugup". Jadi apa yang akan pelajar ini lakukan di hadapan pelajar-pelajar? Menggeletar dan gugup. Pelajar yang bagus akan menetapkan objektif yang jelas, "Tugas saya adalah untuk menyampaikan maklumat".
     Kemudian, apa lagi yang difikirkan oleh pelajar yang lemah? "Mereka SEMUA akan pandang saya". Pada pendapat saya, jika pelajar itu terus menggeletar dan gugup, penonton akan kebosanan dan tidur, tidak lagi memandang pelajar tersebut. Pelajar yang bagus pula memikirkan bahawa penonton berhak untuk menginterpritasi maklumat yang diberikan. Bezanya di sini adalah, pelajar tersebut tidak memikirkan pandangan penonton terhadap dirinya, tetapi dia memikirkan tentang pandangan penonton terhadap maklumat. Fokusnya adalah pada maklumat, bukan pada diri sendiri. Malahan, pelajar ini juga berpendapat penonton berhak untuk memikirkan apa yang mereka mahu. Dia tidak ambil kisah tentang apa yang penonton fikirkan, apa yang ingin dilakukannya ialah untuk mencapai objektifnya, "Menyampaikan maklumat".

Nah om karati tokou nodii kio poingkuro do mindset pogulu do pabanta. Yoku nga okon ko alantas kopio do pabanta'. Ka tulun molohing nga anaru po wayaan dumadi songulun papabanta' di osonong. Sundung po do ingkaa, montok di minsingumbal nogi nga nung rosian kou, iri nopo nga normal, amu kou po gia noubas kio. Mindset ku nopo kasari nga "Yang penting saya cuba". Montok di mokikinongou nga osonong daa do popointalang tisuli di aktif kumaa di papabanta' mooi do koinsawat sunduan dau. Iri-iri no mantad doho baino. Pounsikou. Lob Lob




Comments

Popular posts from this blog

kesan positif dan satu kesan negatif dasar pecah dan perintah pada zaman kolonial terhadap pembentukan masyarakat pluralistik di Malaysia

Sejarah seni tari Sumazau Papar dan fungsi props yang digunakan dalam tariannya

proses kemodenan, pamalan om pomogunaan do boros Kadazandusun id sikul, koburuon id sistom komoi boros om kodolinan boros Kadazandusun om tantaman id timpu dumontol do boros Kadazandusun