kesan positif dan satu kesan negatif dasar pecah dan perintah pada zaman kolonial terhadap pembentukan masyarakat pluralistik di Malaysia
1.0 PENGENALAN
Perpecahan kaum
merupakan salah satu konflik terburuk dalam sejarah Malaysia. Pada 13 Mei 1969,
rusuhan kaum telah berlaku yang mengorbankan kematian seramai 196. Dari segi
kaum, jumlah 143 daripada jumlah 196 kematian membabitkan kaum Cina, 25 kaum
Melayu, 13 kaum India dan 15 lagi daripada kaum-kaum lain.
“Hari 13 Mei akan tercatit dalam sejarah kita sebagai hari
Tragedi Nasional. Pada hari itu asas pendirian negara kita telah menerima
paluan yang sehebat-hebatnya pernah dialami dengan meletusnya rusuhan antara
kaum. Mujurlah kerajaan telah mengambil tindakan yang segera dan tegas, dibantu
dengan setianya oleh pihak tentera dan polis. Maka dapatlah pihak berkuasa
mengawal keadaan secepat-cepatnya. Kalau tidak kerana langkah-langkah
pencegahan yang telah dilaksanakan dengan segera itu maka tentulah seluruh
negeri ini akan tersebar dalam mala petaka yang besar”.
(The
National Operations Council, 1974. The
May 13 tragedy: A report)
Perpaduan
kaum sukar diwujudkan apabila Inggeris mula campur tangan dalam pentadbiran di
Tanah Melayu pada tahun 1824. Inggeris campur tangan di Negeri-negeri Melayu
yang lainnya bermula dengan Perjanjian Pangkor di negeri Perak (Tajuddin
Hussein, Robiah Alias, 2009). Dengan menerapkan konflik dalam setiap etnik,
golongan elit ini dapat meningkatkan perpecahan etnik dan dengan demikian juga
meningkatkan polarisasi (Horowitz, 2000). Polarisasi dalam masyarakat
menguatkan kedudukan golongan elit dan membolehkan mereka mengeksploitasi
kuasa. Strategi ini dikenali sebagai dasar pecah dan perintah (Posner, Spier,
dan Vermeule, 2010).
Sewaktu
tempoh penjajahan, British telah membuat dasar pecah dan perintah di Tanah
Melayu dan menyebabkan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai ras dan kaum
berpecah dan dimanipulasikan mengikut kepentingan British. Kaum-kaum utama yang
wujud pada masa itu yang terdiri daripada tiga teks kod rumpun utama iaitu
Melayu, Cina dan India dikelaskan mengikut jenis pekerjaan dan sistem Pendidikan
yang berbeza-beza. Melalui dasar ini, orang melayu ditempatkan di kawasan luar
bandar yang kebanyakan mencari rezeki dengan menjadi nelayan dan petani. Manakala
kaum Cina pula menetap di kawasan bandar dan menguasai segala aktiviti ekonomi
serta melibatkan diri dalam bidang perlombongan yang begitu mnguntungkan. Masyarakat
India pula tinggal dan bekerja di pinggir bandar yakni di ladang-ladang sebagai
penggerak utama industri perladangan pada waktu itu.
Penulisan
ilmiah ini membincangkan tentang satu kesan positif dan satu kesan negatif
dasar pecah dan perintah pada zaman kolonial terhadap pembentukan masyarakat
pluralistik di Malaysia.
2.0 KESAN
POSITIF DAN NEGATIF DASAR PECAH PERINTAH PADA ZAMAN KOLONIAL TERHADAP
PEMBENTUKAN MASYARAKAT PLURALISTIK
2.1 KESAN POSITIF : PENGEKALAN IDENTITI DAN
BUDAYA KAUM
Malaysia adalah
masyarakat berbilang etnik, pelbagai budaya, dan pelbagai bahasa, dan
kumpulan-kumpulan etnik ini mengekalkan identiti kebudayaan yang berbeza.
Masyarakat Malaysia telah digambarkan sebagai "Asia dalam miniatur"
(Andaya, Barbara Watson; Andaya, Leonard Y, 1982). Hal ini disebabkan Malaysia
merupakan sebuah negara bangsa merdeka yang memiliki komposisi masyarakat
majmuk yang terdiri daripada berbilang agama, bangsa, bahasa, budaya dan adat
resam. Kesan positif utama yang dapat dilihat daripada dasar pecah dan perintah
yang telah dilakukan oleh British semasa penjajahan ke atas Tanah Melayu, Sabah
dan Sarawak ialah pengekalan kepada identiti dan budaya kaum masing-masing.
Perbezaan
budaya pelbagai kaum di Malaysia merupakan salah satu ciri unik negara ini (Dr
Azman Ismail, 2018). Budaya seperti bahasa, cara hidup, sistem kepercayaan,
adat resam, komunikasi dan sebagainya terbentuk hasil hubungan manusia dengan
persekitaran masing-masing dan keupayaan potensi diri yang mereka dimiliki.
Umumnya, manusia pelbagai ras, kaum atau etnik dengan perbezaan latar belakang
sosiobudaya ini, bertemu dan hidup dalam wilayah yang sama hingga membentuk
masyarakat yang plural. Secara mudah, keadaan ini disebut sebagai kepelbagaian
budaya.
Kumpulan
etnik terbesar di Malaysia ialah kaum Melayu, Cina dan India. Kaum-kaum ini
adalah kumpulan etnik majoriti di bahagian Semenanjung Malaysia. Namun begitu,
terdapat juga sebilangan kecil kaum ini yang menetap di Sabah dan Sarawak.
Selain daripada tiga kelompok etnik utama itu, Malaysia juga mempunyai
kepelbagaian kumpulan etnik peribumi. Kebanyakan etnik peribumi ini terdapat di
negeri Sabah dan Sarawak. Namun begitu, Semenanjung Malaysia juga mempunyai
penduduk dari kaum etnik peribumi yang dikenali sebagai Orang Asli.
Rajah 1 : Taburan Peratusan Penduduk
Mengikut Kaum di Malaysia pada Tahun 2010 dipetik daripada
http://e-foliodua6022.blogspot.com/2017/09/pantang-larang-dan-batas-pergaulan-bagi.html
Selain
itu, masyarakat Malaysia juga mempunyai pelbagai agama. Hal ini merupakan satu
pengekalan identiti kaum masing-masing dari tempat asal mereka. Lu Hon Sun
(1989) menyatakan bahawa isu keagamaan bukanlah merupakan faktor yang
merenggangkan hubungan etnik. Di Malaysia amnya, perpaduan dalam kalangan orang
Melayu melalui Islam merupakan setujuan bagi Melayu sendiri tetapi merupakan
paksaan bagi masyarakat keseluruhan. Dalam erti kata lain, ia memupuk jarak
sosial dalam kalangan orang bukan Islam. Namun jarak ini dapat disatukan dengan
penyatuan budaya dan penyatuan institusi (kemasyarakatan dan sebagainya).
Rajah 2: Taburan Penduduk Malaysia
Mengikut Agama di Malaysia, Jabatan Perangkaan Malaysia 2010 dipetik daripada http://www.statistics.gov.my/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1215&lang=bm
Walaupun
Islam adalah agama rasmi negara, Perlembagaan Malaysia menjamin kebebasan
beragama. Kaum Melayu menganut agama Islam dan bertutur dalam Bahasa Melayu.
Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai dialek lain yang bersifat kedaerahan dan
keturunan turut dituturkan oleh bangsa Melayu. Kaum ini berpegang kepada adat
resam Melayu yang diwarisi daripada generasi terdahulu di dalam kehidupan
seharian mereka. Perayaan utama kaum Melayu ialah hari Raya Aidilfitri dan hari
Raya Korban.
Kaum
Cina kebiasaannya menganut agama Buddha atau Kristian. Terdapat tiga dialek
berbeza di dalam Bahasa Cina yang dituturkan oleh masyarakat Cina di Malaysia.
Dialek tersebut ialah Hokkien, Kantonis dan Mandarin. Mereka mengamalkan adat
resam kehidupan kaum Cina sebagaimana yang diamalkan di Tanah Besar Cina.
Perayaan utama masyarakat Cina ialah Tahun Baru Cina.
Kaum
India adalah kumpulan etnik terkecil di antara ketiga-tiga kumpulan etnik utama
di Malaysia. Mereka kebanyakannya bertutur dalam Bahasa Tamil dan menganuti
Hindu. Mereka juga berpegang teguh kepada adat resam seperti yang diamalkan
oleh kaum India di Selatan India. Perayaan utama masyarakat India ialah
Deepavali.
Kajian oleh Abdul Salam Muhammad Shukri
(2005), UIAM berjudul
“Does Religious Tension Exist
in Malaysia? A
Survey of Malaysian
Newspaper Report on Religious Tension
Incidents From 1997-2003” menyatakan bahawa
Ketegangan agama kerap berlaku
dimana sahaja, namun di Malaysia ianya masih
ditahap yang dapat
dikawal. Menurut Shamsul Amri Baharuddin (2007), hubungan etnik
merupakan satu ciri penting yang mencorakkan sistem sosial Malaysia dan
seterusnya mewarnai kehidupan harian semua rakyat Malaysia.
Aspek asimilasi sosial dan toleransi
agama menjadi aspek
penting dalam kajian pembangunan
sosial. Kajian-kajian yang
dilakukan menunjukkan
bahawa dibawah sistem
pemerintahan yang
mendukung agama Islam
sebagai agama rasmi,
agama-agama lain tetap boleh
dipraktikkan tanpa gangguan.
Ini dijamin dalam Perlembagaan
dibawah kebebasan beragama
yang telah lama dipegang dan diamalkan. Hal ini
menunjukkan bahawa, dasar pecah dan perintah yang diperkenalkan oleh British
telah memberi peluang kepada kaum-kaum di Malaysia untuk mengekalkan budaya,
bahasa, dan agama masing-masing. Seperti kata hikmah Melayu “biar mati anak,
jangan mati adat”, secara tidak langsung pengekalan identiti dan toleransi
antara kaum telah menonjolkan keunikan Malaysia di mata dunia.
2.2 KESAN NEGATIF : KETIDAKSEIMBANGAN EKONOMI
ANTARA KAUM
Lu hon Sun
(1989) menegaskan antara dasar yang betul-betul memberi kesan ialah Dasar Pecah
Perintah British yang mewujudkan perbezaan etnik, ekonomi, politik dan sistem
pendidikan Vernakular. Urbanisasi juga melibatkan penempatan penduduk berbeza
mengikut ras. Selain itu apabila mereka telah berjaya membentuk dunia
masing-masing maka tidak hairanlah sekiranya ia dikuatkan dengan faktor-faktor
lain seperti akhbar pelbagai bahasa dan persatuan pelbagai kaum yang menguatkan
perkauman. Begitu juga Sulaiman Salleh (1977) berkata antara faktor utama ialah
ketidakseimbangan ekonomi, bermula dari Dasar Inggeris dahulu dan masalah penempatan
penduduk dan pembangunan wilayah.
Shamsul
Amri Baharuddin (2011) berpendapat Fasa Konflik bermula sebaik sahaja Perang
Dunia Kedua tamat sehingga pada tahun 1960. Dalam tempoh tersebut, masalah
ancaman komunis dan darurat pada tahun 1948 menjadikan keadaan konflik serta
saling tidak mempercayai dalam kalangan kaum Melayu ke atas Cina. Keadaan ini
berlarutan sehingga pada tahun 1960 dan berakhir apabila komunis menyerah diri
sepenuhnya. Walau bagaimanapun, Fasa Konflik ini tidak berakhir begitu sahaja,
sebaliknya ketegangan masih berlaku walaupun dalam keadaan lebih stabil dan
dikenali sebagai Fasa Stabil tetapi Tegang antara tempoh tahun 1960-1970. Lim
(2003) berpandangan pada masa tersebut keadaan sosio-ekonomi dan masyarakat
dalam keadaan serba kekurangan. Bermula dari saat itulah muncul konflik antara
kaum terutamanya Melayu dengan Cina disebabkan oleh perbezaan jurang ekonomi
yang tidak seimbang dan perasaan saling tidak mempercayai antara kaum.
Carta 1 :
Pendapatan Purata Bulanan Isi Rumah Mengikut Kaum (1970-2012) dipetik dari https://www.waktusolat.net/kzso.blogspot.co.uk/2014/01/wahai-umat-melayu-islam-baca-artikel.html
Rakyat
Malaysia kini boleh dikatakan sedang menikmati kualiti hidup yang tinggi
berbanding pada tahun 1980. Namun, ketaksamaan pendapatan di kalangan kumpulan
etnik dan antara kawasan bandar dan luar bandar dilihat makin mengalami
peningkatan. Perlaksanaan perancangan pembangunan dan pengagihan yang tidak
seimbang dan penerima faedah yang tidak dilaksanakan secara telus menimbulkan
masalah kebocoran dalam sistem perlaksanaan. Oleh yang demikian, amalan tadbir
urus yang baik adalah perlu dalam memastikan aspek pertumbuhan dan pengagihan
dapat dicapai secara serentak.
3.0 PENUTUP
Kebebasan setiap
bangsa untuk mengamalkan kepercayaan, adat resam dan kebudayaan masing-masing
menjadi asas kepada kesejahteraan negara. Selain dari itu, sikap toleransi
antara kaum yang diamalkan turut menjadi benteng kepada anasir-anasir yang
boleh mengakibatkan ketegangan hubungan antara kaum. Sesungguhnya perpaduan
yang dicapai ini adalah merupakan suatu anugerah yang perlu disyukuri dan
dihargai oleh seluruh rakyat Malaysia.
Aspek
seperti sosio-ekonomi, pendidikan, taraf kesihatan dan pengekalan ekonomi sejak
zaman dasar pecah dan perintah British di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
merupakan penyumbang kepada ketakseimbangan pembangunan ekonomi negara secara
keseluruhan. Oleh itu, langkah-langkah perlu dilaksanakan bagi menjayakan
pembangunan koridor antara wilayah yang dibentuk. Namun, adalah diharapkan
segala perancangan pembangunan yang telah dibentuk dapat dilaksanakan dengan
sempurna dan bukan sekadar ‘hangat-hangat tahi ayam’ agar pembangunan ekonomi
yang mapan dapat diperolehi.
Comments
Post a Comment