Hasil Kajian Ringkas : Kemelesetan Ekonomi Malaysia
1.0 Pendahuluan
Malaysia merupakan sebuah negara yang sedang
membangun. Oleh itu, tidak mustahil bagi sebuah negara seperti Malaysia ini
mengalami kemelesetan ekonomi. Sebelum ini, sektor ekonomi Malaysia yang utama
ialah pertanian. Akan tetapi, akibat perubahan masa, struktur ekonomi ini telah
berubah dengan adanya sektor lain seperti sektor perindustrian dan sebagainya. Perubahan struktur ini boleh berlaku sama ada
secara sengaja atau secara sendiri (Zulkifli
1992: 3-4). Perubahan ini dikatakan secara sengaja apabila melalui proses
yang dirancang oleh kerajaan bagi tujuan pencapaian sesuatu matlamat.
Sebaliknya, perubahan juga boleh berlaku tanpa dirancang tetapi mengikut
perubahan masa, suasana sosioekonomi, sosiopolitik dan kualiti sumber semasa
yang ada (Zulkifli 1992: 4).
Perubahan ini kerap difahamkan
sebagai kemajuan dan pembaikan ekonomi sesebuah negara. Kebanyakan negara maju
sekarang, kekuatan ekonominya banyak mendapat sumbangan daripada sektor
perindustrian. Sebagai sebuah negara yang mempunyai ekonomi terbuka, prestasi
ekonomi Malaysia amat dipengaruhi oleh persekitaran global yang disalurkan
melalui perdagangan, aliran kewangan dan melalui “kesan jangkitan”, misalnya
dalam hal kegawatan atau krisis ekonomi 1997/1998. Ekonomi Malaysia terus
dipengaruhi oleh kedudukan ekonomi dunia. Hal ini disebabkan oleh darjah
ekonomi terbuka yang tinggi telah mencirikan ekonomi Malaysia sejak tahun-tahun
awal pembangunan sehinggalah sekarang.
Tahun-tahun 1980-an menunjukkan
ekonomi negara mengalami kadar pertumbuhan yang lembap akibat daripada
kemelesetan ekonomi dunia keseluruhannya. Dalam keadaan ketidakpastian ini,
ramalan-ramalan yang tepat sukar dibuat dan jika dilakukan pun kita tidak boleh
terlalu berkeyakinan terhadapnya. Keadaan ketidakpastian ini juga mencerminkan
bahawa kemelesetan ekonomi dunia bukanlah bersifat sementara tetapi berkait
rapat dengan aspek-aspek struktural dan jangka panjang yang sukar diatasi dalam
jangka pendek.
2.0 Sejarah ekonomi Malaysia
2.1 Era prapenjajahan
Jika dihalusi daripada fakta sejarah, kegiatan
ekonomi di Semenjung Malaysia dalam bentuk pertanian bercucuk tanam dan
penternakan telah bermula sejak dari zaman logam iaitu 2500 tahun dahulu lagi.
Pergantungan hidup kepada bercucuk tanam dan penternakan menandakan bermulanya
kehidupan saling bergantungan dan berhubung antara satu sama lain yang
dijelmakan melalui perdagangan. Bahan galian seperti bijih timah dan besi serta
barang perhiasan seperti emas, manik dan tembikar mula diperdagangkan. Akibat
daripada kegiatan perdagangan ini muncul beberapa tempat sebagai pusat
perdagangan seperti Gua Kepah dan Pangkalan Bujang (Kedah), Jenderam Hilir
(Selangor) dan Kuala Selinsing (Perak).
Kegiatan ekonomi bertambah rancak
dengan tertubuhnya beberapa buah kerajaan Melayu Tua seperti Kedah Tua yang
terletak di Lembah Bujang. Kerajaan Kedah Tua ini menjadi pelabuhan
antarabangsa dengan berlabuhnya banyak kapal dari India, Asia Barat dan China.
Penulis-penulis India menamakan Semenanjung Malaysia ketika itu sebagai Bumi
Emas (Suvarnabumi). Kerajaan Kedah Tua yang wujud pada kurun kelima masihi
terus berkembang sehingga kurun ke-14.
Pembukaan Melaka oleh Parameswara
telah membuka lembaran baru dalam sejarah politik dan ekonomi Semenanjung
Malaysia. Para sejarawan menganggarkan bahawa Parameswara (atau nama islamnya
Iskandar Shah) mula berkerajaan di Melaka pada kira-kira penghujung abad ke-14 (Zainal Abidin A. Wahib,et. Al 1988:33). Dengan
pentadbirannya yang lebih tersusun, Melaka menjadi masyhur dengan kegiatan
perdagangan dan jajahannya pada suatu ketika pernah merangkum kawasan sehingga
ke sebahagian kepulauan Indonesia. Melaka menguasai rantau Nusantara dengan
kegiatan perdagangan rempah dan lain-lain barang dagangan.
2.2 Era
penjajahan
Tahun 1511 merupakan titik
bermulanya penjajahan kuasa asing di Tanah Melayu dan berlanjutan selama 446
tahun iaitu sehingga tarikh mencapai kemerdekaan, 31 Ogos 1957. Penjajahan
selama 446 tahun ini melibatkan empat negara penjajah iaitu Portugis, Belanda,
Inggeris dan Jepun.
Portugis
yang mempelopori penjajahan panjajahan Tanah Melayu pada 1511 berlanjutan
selama 130 tahun kemudian, Belanda menjajah Tanah Melayu pada tahun 1641
sehingga 1824. Penjajahan kedua-dua kuasa asing ini bertujuan untuk mengaut
keuntungan perdagangan khususnya perdagangan rempah. Penjajahan selama 313
tahun oleh kedua-dua kuasa asing ini kurang meninggalkan kesan kepada ekonomi
kecuali penerusan aktiviti yang telah sedia ada, kerana mereka tidak bertindak
mengeksploitasi sumber secara besar-besaran.
Perjanjian Inggeris-Belanda pada
tahun 1824 membuka era penjajahan British di Tanah Melayu. Ini bermakna
bermulalah perubahan yang besar dalam ekonomi hasil daripada campur tangan British.
Untuk memastikan segala kekayaan Tanah
Melayu dapat dikuasai sepenuhnya, British telah memperkenalkan ‘Sistem Torrens’
yang membolehkan tanah didaftarkan di bawah pemilik tertentu. Akibatnya,
penduduk kehilangan tanah pertanian mereka. Dengan sistem ini, Inggeris berjaya
mewujudkan sistem perladangan bagi tanaman getahnya. Selain itu, pengimportan
buruh asing seperti dari China dan India memesatkan sektor perlombongan dan
perladangan, ia juga menandakan bermulanya sejarah baru struktur penduduk negara
ini dengan menjadi negara majmuk yang mengandungi tiga etnik utama, iaitu
Melayu, Cina dan India sehinggalah sekarang.
2.3 Era kemerdekaan
Pada era inilah kerajaan memperkenalkan satu
rancangan ekonomi yang lebih teratur dengan nama Rancangan Pembangunan Ekonomi
yang pertama (RPE1) atau juga dikenali sebagai Rancangan Malaya Pertama yang
meliputi tahun 1956-1960. Pada era transisi ini juga Lembaga Kemajuan Tanah
Perseketuan (FELDA) ditubuhkan pada tahun 1956 bertujuan mengatasi masalah
petani yang kekurangan tanah di samping meningkatkan pendapatan dan kehidupan
keluarga petani.
Selepas
lebih kurang satu dekad, ekonomi Malaysia mengalami perubahan yang mendadak
iaitu apabila peristiwa hitam 13 Mei 1969. Rusuhan kaum yang berlaku ini
dipercayai ekoran daripada wujudnya ketidakseimbangan dalam pelbagai aspek
khususnya ekonomi antara kaum bumiputera dan bukan bumiputera. Maka sejak itu,
beberapa dasar telah dilancarkan oleh kerajaan bermula daripada Dasar Ekonomi
Baru (DEB) sehinggalah kepada Dasar Pembangunan Negara (DPN) dan Dasar Wawasan
Negara (DWN).
3.0 Punca kemelesetan ekonomi Malaysia
Berbagai-bagai pendapat telah dikemukakan untuk
menerangkan punca kemelesetan ekonomi. Pada umumnya, punca kemelestan ini dapat
disusurgalurkan daripada faktor dalaman dan luaran. Faktor dalaman mengaitkan
punca kemelesetan kepada kelemahan asas-asas ekonomi, kelemahan sistem kewangan
dan dasar makroekonomi negara manakala faktor luaran termasuklah kelemahan
sistem kewangan antarabangsa dan kegiatan spekulator mata wang (BNM, 1999).
Menurut Tabung Kewangan
Antarabangsa (IMF), kemelestan ekonomi berpunca daripada kelemahan sistem
kewangan dan corak pentadbiran negara berkenaan. Struktur kewangan yang lemah
ini disebabkan oleh wujudnya kekurangan pengawasan sektor kewangan, penilaian
dan pengurusan risiko kewangan yang lemah serta pengekalan kadar pertukaran yang
relatif tetap. Keadaan ini membolehkan bank dan perbadanan untuk meminjam
sejumlah modal antarabangsa yang besar dalam jangka masa pendek tanpa sandaran
dan berbentuk mata wang asing. Kelemahan sistem pengurusan negara seperti
penglibatan kerajaan dalam sektor penswastaan, kekurangan ketelusan dalam
perakaunan korporat dan fiskal serta dalam penyebaran maklumat kewangan telah
menambahkan lagi masalah kegawatan ini.
Kaul Krugman dari Institut
Teknologi Massachusetts (MIT) mengaitkan kegawatan ekonomi ini dengan kelemahan
dasar makroekonomi dan sistem kewangan negara tersebut. Menurut beliau,
kegawatan ekonomi ini berpunca daripada tindakan perantara kewangan yang
menganggap tanggungannya secara implisit ditanggung oleh kerajaan. Golongan ini
mendapat kelebihan kemudahan kewangan, melakukan pelaburan yang berlebihan,
spekulasi dalam sektor hartanah dan mengagihkan sumber secara tidak efisien
kepada individu yang mempunyai kaitan politik menyebabkan berlakunya kenaikan
harga aset.
Menurut Jeffrey Sachs (Universiti
Harvard), asas ekonomi negara terlibat adalah kukuh pada dasarnya tetapi
mengalami kegawatan ekonomi disebabkan kejutan kewangan di mana berlakunya
aliran keluar modal antarabangsa. Keadaan ini dirumitkan lagi dengan masalah
kematangan modal dengan mata wang yang dipegang oleh bank dan peminjam. Sistem
kewangan negara dikatakan tidak bersedia untuk menghadapi risiko liberaslisasi
kewangan yang mendedahkan negara kepada kejutan luaran.
Joseph
Yam, Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Kewangan Hong Kong pula berpendapat bahawa
kegawatan ini sememangnya berpunca daripada kelemahan sistem kewangan
antarabangsa. Dengan liberalisasi kewangan dan globalisasi, sistem teknologi
maklumat dan instrumen pelaburan yang semakin canggih dengan meninggalkan
sistem kewangan dunia yang pada asasnya kekal primitif.
4.0 Implikasi kemelesetan ekonomi Malaysia
4.1 Ekonomi
4.1.1 Kesan positif
Kejatuhan nilai ringgit mewujudkan lebihan akaun
dagangan yang lebih besar mengimbangi defisit yang lebih tinggi dalam akaun
perkhidmatan serta mengakibatkan lebihan dalam imbangan pembayaran semasa dan
defisit imbangan pembayaran. Imbangan
pembayaran ('balance of payments - BOP) sesebuah negara adalah
rekod semua transaksi ekonomi antara penduduk sesebuah negara dan seluruh dunia
dalam masa yang tertentu (lebih satu perempat daripada satu tahun atau biasanya
lebih setahun). Urusniaga ini dibuat oleh individu, firma-firma dan badan-badan
kerajaan. Dengan itu imbangan pembayaran termasuk semua transaksi yang boleh
dilihat dan yang tidak dilihat oleh sesebuah negara dalam tempoh tertentu,
biasanya setahun. Ia merupakan jumlah keseluruhan permintaan semasa dan bekalan
mata wang asing oleh negara dan tuntutan negara asing ke atas mata wang
asingnya.
Salah satu kesan positif dalam hal
ini ialah memberikan peluang kepada para pengeksport Malaysia untuk menetapkan
harga eksport dalam sebutan dolar Amerika. Hal ini memberikan kelebihan selagi pulangan dalam
harga eksport melebihi kenaikan dalam harga import barangan perantaraan. Menurut
Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, ekonomi Malaysia
diunjur kekal di landasan pertumbuhan stabil antara 4.5 dan 5.5 peratus tahun
ini dipacu oleh permintaan domestik berikutan sektor luar berdaya tahan.
Sekalipun lebihan akaun semasa diunjur menguncup kepada antara dua dan tiga
peratus daripada Pendapatan Kasar Negara (PKN) tahun ini daripada 4.8 peratus
tahun lepas, penyederhanaan itu konsisten dengan pengimbangan semula global dan
transformasi struktur dalam ekonomi domestik.
Selain
itu, suasana ringgit yang tidak stabil juga sebenarnya memberi impak positif
daripada sudut pelancongan. Industri pelancongan sudah pasti dapat menggandakan
jumlah pelancong apabila Malaysia yang terkenal dengan pelbagai tempat menarik,
budaya dan suasana ini akan menjadi tumpuan ramai. Berdasarkan statistik di
laman web Kementerian Pelancongan, jumlah kehadiran pelancong meningkat setiap
bulan Mac 2015, mencatat jumlah melebihi dua juta berbanding bulan sebelumnya
hanya sejuta sahaja.
4.1.2 Kesan negatif
Pertumbuhan ekonomi yang diukur dari segi
pertumbuhan KDNK sebenar telah menguncup. Kesan krisis kewangan terhadap
pertumbuhan ekonomi mula dirasai pada akhir tahun 1997 apabila KDNK sebenar
berkembang pada kadar yang perlahan dan mencatatkan pertumbuhan negatif bermula
pada suku pertama tahun 1998. Kadar pertumbuhan ekonomi negara telah menguncup
kepada -7.4% setahun pada tahun1998 akibat masalah deflasi krisis kewangan
negara. Pengucupan ini berlaku akibat pengurangan permintaan dalam negeri.
Permintaan dalam negeri telah berkurangan kesan daripada pelbagai faktor. Ini
termasuk hakisan kekayaan sektor swasta akibat daripada kejatuhan harga saham
dan nilai aset, kadar faedah tinggi, kesukaran awal sektor swasta dalam
memperoleh kredit bank, keadaan mudah tunai yang ketat dan juga ketidaktentuan
prospek jangka pendek ekonomi. Pada masa yang sama, didapati ekonomi rakan
dagangan utama Malaysia terutama di Asia Timur juga mengalami pertumbuhan
ekonomi yang lebih perlahan atau pengucupan. Hal ini telah mengakibatkan
permintaan luar negeri bagi eksport Malaysia terjeja
Krisis
ekonomi ini telah mengakibatkan pergerakan kadar pertukaran ringgit Malaysia
tidak menentu dan merosot. Kejatuhan nilai mata wang menjadi perhatian sejak
beberapa bulan kebelakangan ini. Hal ini disebabkan pada 14 Ogos 2015, nilai
ringgit mencecah kepada RM4.08 dibandingkan 1 USD. Ini menjadikan ia jumlah
yang paling rendah dalam tempoh 17 tahun. Ringgit jatuh mendadak daripada
RM3.1415 untuk setiap dollar pada tahun lalu dan terus menunjukkan penurunan
walaupun Perdana Menteri member jaminan untuk menanganinya. Tidak dinafikan
pergolakan politik tempatan antara penyumbang utama kejatuhan Ringgit Malaysia.
Selain itu, ini juga berpunca daripada penurunan harga komoditi seperti minyak,
minyak sawit dan getah yang turun mendadak lebih-lebih lagi Malaysia adalah
pengeluar komoditi-komoditi tersebut.
Disamping
itu, pada tahun ini Perdana Menteri Malaysia berhadapan dengan pelbagai
kontroversi seperti isu 1MDB, SPRM, derma 2.6 billion yang masuk ke akaun
peribadi beliau serta kes Altantuya yang tidak pernah selesai. Isu-isu berat
seperti ini menimbulkan rasa kurang yakin pelabur terhadap negara ini. Tindakan
kerajaan China menurunkan mata wang Yuan sekaligus juga menyebabkan kejatuhan
mata wang negara ASEAN yang lain. Jangkaan bahawa Amerika Syarikat akan
menaikkan kadar faedah membuatkan ramai pelabur di serata dunia memindahkan
dana mereka ke dalam mata wang Amerika.
Krisis mata wang yang melanda ASEAN
menimbulkan kesan yang ketera ke atas aset kewangan Malaysia terutama pasaran
saham. Setelah ekonomi Malaysia mengatasi krisis 1980-an, Bursa Saham Kuala
Lumpur (BSKL) telah pulih dan mencapai tahap 1275 mata pada tahun 1993 dan
tahap ini dipertahankan sehingga tahun 1996. Sejak ringgit Malaysia mula
merosot, kesan segera ialah pasaran saham di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL)
semakin susut. Penggunaan akan terjejas akibat daripada jangkaan pertumbuhan
pendapatan boleh guna yang lebih perlahan dan juga peningkatan dalam harga
barangan yang diimport.
Keadaan
turun naik ringgit yang agak tidak menetu telah menyebabkan keputusan untuk
melabur menjadi bertambah sukar. Secara teori, kadar pelaburan agregat
dipengaruhi oleh beberapa pertimbangan seperti kenaikan dalam harga import
barangan modal dan upah nominal yang tinggi. Tambahan lagi, para pelabur akan
membuat tanggapan bahawa nilai pasaran bagi pelaburan akan menjadi lebih rendah
daripada “kos penggantiannya”. Hal ini sudah tentu tidak menggalakkan aktiviti
pelaburan.
Komposisi
pengeluaran dan pelaburan turut berubah dalam keadaan kemerosotan nilai
ringgit. Aktiviti pengeluaran industri berasaskan pasaran tempatan akan menjadi
tidak menggalakkan lagi, sementara industri berasaskan eksport yang mendapat
ganjaran keuntungan yang besar daripada hasil kadar pertukaran eksport akan
lebih terdorong untuk mengembangkan aktiviti eksport mereka. Namun, bagi
ekonomi Malaysia, peralihan sumber yang terlalu pesat dalam jangka masa yang
singkat boleh membawa kepada penyalahagihan dan ketidakcekapan dalam penggunaan
sumber. Nilai nominal tempatan yang lebih tinggi berikutan nilai ringgit yang
lemah menggambarkan pulangan yang tinggi. Contohnya, Keluaran Dalam Negeri
Kasar Per Kapita mengikut harga asas 1987 telah mengalami kejatuhan daripada
US$4 543 juta pada tahun 1996 dan menurun kepada US$3 343 pada tahun 2000.
Berikutan
krisis yang melanda Malaysia, permintaan telah berkurangan, penawaran
berlebihan dan kekangan penawaran berlaku. Kesemua ini menyebabkan pengeluaran
sektor utama ekonomi terjejas. Ekoran daripada ini, pengeluaran sektor utama
dan sekunder merosot manakala nilai ditambah sektor perkhidmatan meningkat pada
kadar yang lebih perlahan. Contohnya, dalam sektor perkhidmatan mencatatkan
pertumbuhan yang rendah pada tahun 1998 iaitu -0.08% berbanding 8% pada tahun
1997.
Selain
itu, penilaian kadar pertukaran dijangka meningkatkan hutang luar negara dalam
sebutan ringgit. Penyusutan nilai ringgit telah membawa kesan negatif terhadap
kedudukan hutang luar negara. Semakan Berita Semasa menunjukkan data dan
statitik yang dikeluarkan sendiri oleh The Economist melalui Economist
Intelligence Unit yang berpangkalan di North Michigan Avenue, Chicago, Amerika
Syarikat menunjukkan hutang negara Malaysia 2015 terus menunjukkan trend
kenaikan sehingga meninggalkan terus negara jiran kita seperti Thailand dan
juga Indonesia daripada kadar jumlah hutang kerajaan Malaysia iaitu di paras
RM847,978,546,769.32 bersamaan RM847.9 bilion.
Tekanan inflasi pada masa kini
berbeza daripada pengalaman tekanan inflasi pada tahun 1970-an dan awal tahun
1980-an. Inflasi pada tempoh masa tersebut lebih mencerminkan inflasi yang
diimport memandangkan kenaikan nyata dalam harga minyak menyebabkan inflasi di
negara-negara perindustrian. Buktinya, Kadar inflasi negara naik 1.8 peratus
pada April 2015 susulan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
Statistik Indeks Harga Pengguna (CPI), Jabatan Perangkaan, menunjukkan
peningkatan daripada 109.9 kepada 111.9, berbanding bulan sama tahun lalu. Pada
Mac kadar inflasi hanya 0.9 peratus. Menurut statistik itu, pada April 2015
berlaku peningkatan harga arak dan hasil tembakau sebanyak 13 peratus diikuti
penjagaan kesihatan (5 peratus), hotel dan restoran (4.3 peratus) serta makanan
dan minuman ringan (3.1 peratus). Keempat-empat barangan dan perkhidmatan itu
menyumbangkan 79.3 peratus kepada peningkatan CPI. (Rujuk lampiran 3)
4.2 Politik
4.2.1 Kesan positif
Kesan positif kemelesetan ekonomi dari segi politik
sukar untuk di ketahui oleh mereka yang hanya memandang kesan negatif daripada
isu ini sahaja. Sebenarnya keadaan ekonomi yang tidak stabil membolehkan
Malaysia mengeratkan hubungan dengan negara luar untuk memulihkan ekonomi
negara. Contohnya, China banyak membantu Malaysia dalam kerjasama ekonomi,
secara tidak langsung hal ini dapat mengeratkan ikatan politik antara kedua-dua
buah negara tersebut.
Bukan
itu saja, malah pemimpin Malaysia dapat mengambil pengajaran dan memperbaiki
kelemahan politik kerajaan yang sememangnya punca utama kejatuhan nilai mata
wang Malaysia. Kontroversi politik yang berlebihan sepanjang tahun 2015 perlu
dihentikan oleh kerajaan dengan menggunakan teknik dan strategi berkesan.
Sebagai contoh, perhimpunan jalanan BERSIH 4.0 baru-baru ini yang turut di
hadiri oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir Muhammad perlu
dikekang agar tidak menyebabkan implikasi yang lebih teruk kepada masyarakat
sekeliling.
4.2.2 Kesan negatif
Kesan negatifnya pula, politik Malaysia berkocak
dan huru-hara disebabkan rakyatnya yang tidak dapat berdiam diri dengan keadaan
ekonomi negara yang kian meruncing. Mulalah rakyat memperbodohkan kerajaan
mahupun pemimpin yang sedang memerintah melalui saluran yang kurang tepat
terutama di media sosial. Hal ini secara tidak langsung menjatuhkan air muka
kerajaan di mata dunia dek kata-kata kurang enak rakyat yang dilemparkan kepada
kerajaan dilihat oleh rakyat negara-negara lain di media sosial.
Di
samping itu, ekonomi yang kurang stabil menyebabkan proses pelaksanaan sistem
politik menjadi lembab. Hal ini disebabkan kemudahan yang sedia ada tidak dapat
diperbaiki dan kos perbelanjaan negara juga meningkat. Contohnya, pembangunan
mega tidak dapat dilaksanakan kerana ekonomi yang tidak dapat menampung kos
perbelanjaan tersebut.
4.3 Sosial
4.3.1 Kesan positif
Dianggarkan terdapat kira-kira 800 000 orang
pekerja asing tanpa izin (PATI) dan pekerja asing ini menggugat peluang
pekerjaan penduduk tempatan. Dengan terjadinya kemelesetan ekonomi di Malaysia,
para pekerja asing mengalihkan tumpuan mereka masuk ke negara lain atau pekerja
asing yang berada di Malaysia itu sendiri kembali ke tanah air mereka. Lagipun,
SIRIM Berhad (SIRIM) akan lebih menumpukan kepada bidang penyelidikan
dan pembangunan (R&D) terutama industri automasi bagi membantu kerajaan
mengurangkan kebergantungan terhadap pekerja asing.
Manakala
kesan positif hal ini juga dapat dilihat melalui aspek sosial yang mana rakyat
dapat menjalin hubungan sesama mereka melalui pertolongan kewangan dan
sebagainya. Ketika krisis seperti ini berlaku, rakyat perlu berdikari dengan
mengurangkan kebergantungan sepenuhnya terhadap kerajaan. Secara tidak langsung
mereka saling member dan meminta pertolongan sehingga menimbulkan ikatan yang
baik. Malah hal ini mampu mengajar rakyat berjimat cermat dan bersederhana
dalam kehidupan bagi menampung kehidupan seharian.
4.3.2 Kesan negatif
Kemelesetan ekonomi ini
menyebabkan pengangguran yang tinggi.
Guna tenaga di Malaysia telah berkurangan sebanyak 4.6% pada tahun 1997.
Namun, kadar pengangguran ini menurun menjadi 3.1% pada Mei 2015. Pemberhentian
pekerja dilakukan bagi mengurangkan kos pengeluaran organisasi (kos operasi).
Kelemahan nilai ringgit juga memberikan kesan terhadap tuntutan kenaikan upah.
Selain
itu, kadar kemiskinan meningkat kepada 8.5% pada tahun 1998 berikutan
pengucupan ekonomi yang menyebabkan pengurangan pekerjaan dan peluang menambah
pendapatan serta kenaikan kadar inflasi. Kadar kemiskinan mengikut negeri pada
tahun 2009 di Malaysia dimonopoli oleh Sabah dengan kadar kemiskinan sebanyak
19.7%. (Rujuk lampiran 4)
Hasil daripada kejatuhan pasaran saham, keseluruhan pegangan
ekuiti Bumiputera dalam syarikat yang tersenarai (tidak termasuk pegangan
kerajaan) pada harga pasaran telah berkurangan daripada 29% pada Jun 1997
kepada 27% pada Februari 1998. Kejatuhan harga saham dalam Bursa Saham Kuala
Lumpur (BSKL) juga memberikan kesan terhadap perniagaan Bumiputera terutama
industri tempatan dan industri melibatkan bahan import yang tinggi. Kadar
faedah yang tinggi, keadaan kecairan
yang ketat dan keperluan pinjaman yang semakin sukar di samping tekanan kredit
juga menjejaskan perniagaan Bumiputera.
4.4 Pendidikan
Kemelesetan ekonomi ini juga memberi impak negatif
kepada sistem pendidikan negara. Wujud cabaran besar dalam usaha mengembangkan
pendidikan tinggi tempatan bagi memenuhi permintaan yang kian meningkat.
Penurunan nilai mata wang telah menjejaskan keupayaan penaja untuk terus menaja
pelajar di universiti luar negara. Secara amnya, kos untuk menaja seorang
pelajar telah meningkat sebanyak 53.8% di Amerika Syarikat dan 65% di United
Kingdom.
Pengangguran
dalam kalangan siswazah juga ialah salah satu kesan negatif kemelesetan
ekonomi. Pada tahun 1998, kira-kira 33 000 lepasan universiti tempatan memasuki
pasaran buruh. Kementerian pendidikan perlu menyelaraskan pendaftaran dan
penempatan pekerjaan bagi siswazah menganggur. Usaha menggalakkan penyertaan
siswazah dalam perniagaan kecil-kecilan dan skim aperentis perlu dilakukan
dengan lebih luas serta memberikan bantuan modal dan latihan kepada mereka.
5.0 Penutup
Prospek dan harapan ekonomi Malaysia pada masa akan
datang bergantung bagaimana ekonomi negara bertindak balas terhadap kegawatan
ekonomi melanda negara-negara Asia dan pemulihan dunia daripada keadaan
kemelesetan. Kemelesetan ekonomi di Malaysia dijangka pulih tetapi dengan kadar
yang lambat. Selain itu, peranan rakyat dalam hal ini tidak boleh dikecualikan
kerana sesungguhnya kerajaan itu pucuk tetapi rakyat itu adalah akarnya.
Seperti kata cendekiawan tersebut, alangkah baiknya sekira kerajaan dan rakyat
sama-sama berganding bahu dalam melalui saat-saat kegawatan ekonomi ini bagai
aur dengan tebing. Oleh itu, adalah diharapkan pelan dan formula peralihan kuasa yang mungkin akan dipercepatkan di
antara Perdana Menteri dan timbalannya seperti mana yang telah dipersetujui dan
pertukaran portfolio yang melihatkan perlantikan Menteri. Rakyat menaruh
kepercayaan yang tinggi serta berharap agar kerajaan dapat melakukan sesuatu
agar kestabilan ekonomi, politik dan sosial di dalam negara kekal berada pada
tahap yang terbaik dan kukuh pada masa hadapan.
Ditinjau kepesatan negara dalam pelbagai aspek,
terutamanya aspek pendidikan di Malaysia dari timur sampai ke barat dan dari
Perlis sampai ke Sabah, kita mempunyai banyak pusat pengajian tinggi, iaitu
universiti awam dan universiti swasta. Oleh yang demikian, untuk menangani
krisis ini, pengaliran wang keluar dari negara ini haruslah dibendung. Ibu bapa
memainkan peranan penting untuk menentukan anak-anak mereka supaya menyambung
pendidikan tinggi di dalam negara sendiri dan tidak menghantar anak-anak mereka
belajar di luar negara. Kerajaan menyarankan supaya rakyat Malaysia belajar di
dalam negara dan bukannya di luar negara. Hal ini demikian kerana dalam era
dunia sains dan teknologi, Malaysia juga tidak ketinggalan dan bukannya sebuah
negara yang mundur. Malaysia diakui sebagai negara yang berkembang pesat dalam
pendidikan tinggi. Rakyat, terutamanya ibu bapa seharusnya sedar bahawa
pendidikan di Malaysia setaraf dengan dunia luar dan menghantar anak-anak
mereka belajar di dalam negara dan bukannya di luar negara untuk mengelakkan
pengaliran mata wang ke luar negara. Oleh itu, pelajar-pelajar kita yang berada
di luar negara dalam semester akhir disarankan supaya pulang ke tanah air dan
menyambung pelajaran di sini. Penghantaran anak-anak ke luar negara ini menelan
belanja yang banyak dan merugikan negara jika kursus atau jurusan yang dipelajari
itu ditawarkan di Malaysia. Oleh yang demikian, seharusnya rakyat peka dengan
saranan kerajaan kerana hal ini dapat membantu bukan sahaja negara, malahan
rakyat negara ini.
terbaik huraian mudah difahami.
ReplyDelete